<p>18 milyar ABD doları<br></p>

18 milyar ABD doları

2000 yılından bu yana küresel markaların Türk otomotiv endüstrisine yaptığı toplam yatırım tutarı.​
<p>​1,4​ milyon​<br><br></p>

​1,4​ milyon​

2023 yılında Türkiye'de üretilen araç sayısı.​


<p>​1.​<br></p>

​1.​

2023 yılında Türkiye'nin Avrupa ticari araç üretimindeki sıralaması.​​



<p>​3.<br><br></p>

​3.

2023 yılında Türkiye'nin Avrupa otomotiv üretimindeki sıralaması.​


<p>​12.<br><br></p>

​12.

2023 yılında Türkiye'nin küresel otomotiv üretimindeki sıralaması.​

<p>​%70<br></p>

​%70

2023 yılında Türkiye'deki OEM'lerin ortalama ihracat oranı.​

<p>​​%7​<br></p>

​​%7​

2002-2023 yılları arasında Türkiye araç pazarındaki yıllık bileşik büyüme oranı.​


En büyük 100 küresel tedarikçinin 30'dan çoğunun Türkiye'de üretim tesisi bulunuyor.​​



<p>​510+​​​<br></p>

​510+​​​

Türkiye'deki A sınıfı tedarikçilerin sayısı. ​
<p>​162<br></p>

​162

Türkiye'de Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca akredite edilmiş Ar-Ge ve tasarım merkezlerinin sayısı. ​
Yerli Araç TOGG ile İlgili Görsel
​​​​
Türkiye otomotiv endüstrisinin temelleri 1960'lı yılların başına dayanmaktadır. Hızlı bir sanayileşme ve ilerleme döneminden geçen bu önemli sektör, montaj ağırlıklı ortaklıklardan, tasarım yeteneğine ve geniş üretim kapasitesine sahip tam teşekküllü bir endüstriye dönüşmüştür. Orijinal parça üreticileri (OEM), 2003 yılından bu yana Türkiye'deki faaliyetlerine 18 milyar ABD doları aşan yatırım yapmıştır. Bu yatırımlar, söz konusu şirketlerin üretim kapasitesini önemli ölçüde artırarak uluslararası OEM'lerin küresel değer zincirinde Türkiye’nin önemli bir yer edinmesini sağlamıştır. Uluslararası kalite ve güvenlik standartlarını karşılayan, hatta bu standartların ötesine geçen günümüz Türkiye otomotiv endüstrisi, katma değerli üretim anlayışı sayesinde son derece etkin ve rekabetçi bir konumda bulunmaktadır.

Türkiye, ekonomisini küresel değer zinciriyle bütünleştirmede önemli bir itici güç olan otomotiv sektörünü dönüştürme taahhüdü ve ekonomik bir güç merkezi haline gelme vizyonu doğrultusunda ve sektördeki uzun yıllara dayalı birikimden aldığı güçle, yerli kaynaklarla geliştirdiği “doğuştan elektrikli” aracı tanıtmıştır. 

Bu doğrultuda, Togg olarak bilinen Türkiye'nin Otomobil Girişim Grubu Sanayi ve Ticaret A.Ş., ortak bir platformda, tüm fikri ve sınai mülkiyet hakları 2030 yılına kadar kendisine ait olan beş farklı model üretecektir. Togg'un ilk SUV modeli Nisan 2023'te piyasaya sunulmuştur.

Rekabetçi ve nitelikli iş gücü, dinamik iç pazar ve avantajlı coğrafi konumu sayesinde 8 küresel ve 5 yerel OEM'in Türkiye'deki araç üretimi 2002 yılında 300.000’lerde iken, 2023 yılında 1,4 milyonun üzerine çıkarak neredeyse beş kat artmıştır. Bu artış, söz konusu dönemde, yaklaşık %7’lik yıllık bileşik büyüme oranı gerçekleştiğini göstermektedir.

  • Otomotiv sektörünün kaydettiği bu önemli büyüme, Türkiye'nin 2023 yılı sonu itibarıyla dünyanın en büyük 12., Avrupa'nın ise en büyük 3. otomotiv üreticisi konumuna yükselmesini sağlamıştır.
  • Türkiye, özellikle ticari araç üretiminde, bir mükemmeliyet merkezi haline gelmiştir. 2023 yılı sonu itibarıyla Türkiye, Avrupa'nın en büyük ticari araç üreticisi olmuştur.
  • Eşsiz bir üretim merkezi olarak kendisini kanıtlayan Türkiye otomotiv endüstrisi, artık Ar-Ge, tasarım ve markalaşma kapasitelerini geliştirmeyi hedeflemektedir. Türkiye'de 2023 yılı itibarıyla otomotiv üreticilerine/tedarikçilerine ait 162 tasarım ve Ar-Ge merkezi faaliyet göstermektedir.
  • Ford, Fiat, Daimler, AVL ve FEV Türkiye'de ürün geliştirme, tasarım ve mühendislik faaliyetlerinde bulunan küresel markalar arasında öne çıkan örnekler olarak göze çarpmaktadır. Ford Otosan’ın Ar-Ge merkezi, Ford'un küresel çaptaki en büyük üç Ar-Ge merkezinden biriyken, Fiat'ın Bursa'daki Ar-Ge merkezi İtalyan şirketin kendi ülkesi dışında Avrupa pazarına hizmet veren tek merkezidir. Öte yandan, Daimler’in İstanbul'daki Ar-Ge merkezi, Alman şirketin Türkiye'deki kamyon ve otobüs üretim faaliyetlerini tamamlayıcı bir rol üstlenmektedir. İkinci Ar-Ge merkezini Türkiye’de açan AVL Türkiye ise, sürücüsüz ve hibrit araç teknolojileri geliştirmektedir. 
  • Türkiye, tedarik zinciri tarafında da destekleyici bir ortam sunmaktadır. Ülkede OEM’lerdeki üretimi destekleyen yaklaşık 1.100 parça tedarikçisi bulunmaktadır. Parçalar araç üreticilerinin imalat hatlarına doğrudan girmekte ve OEM'lerdeki yerelleşme oranı %50-70 arasında değişmektedir.
  • Türkiye çok sayıda küresel tedarikçiye ev sahipliği yapmaktadır. Türkiye'yi üretim üssü olarak kullanan 250'yi aşkın küresel tedarikçi bulunmaktadır ve bunların 30’u en büyük 100​ küresel tedarikçi arasında yer almaktadır.
  • Otomotiv üreticileri, ihracat için bir üretim üssü olarak giderek daha fazla oranda Türkiye'yi tercih etmektedir. 2023 yılında Türkiye'deki araç üretiminin yaklaşık %70'inin uluslararası pazarlara yönelik olması bu durumun bir göstergesidir. Aynı dönemde, Türkiye'den uluslararası pazarlara 950.000’den fazla araç ihraç edilmiştir. Türkiye, aynı zamanda, 2023'te İngiltere'nin ardından Avrupa’ya en fazla araç ihraç eden ikinci ülke konumundadır.

ÖNDE GELEN OYUNCULAR

HIZLI BAĞLANTILAR